Lämmin kasvis kunniaan

Jokin aika sitten suuressa päivälehdessä oli juttu, jossa ravitsemusterapeutti muistutti, ettei salaatin ravintoarvo ole kummoinen. Minäkin olen usein miettinyt tuota tyypillistä suomalaista tapaa tarjota aina salaattia aterialla, varsinkin talvella, kun vihannekset joko ovat kalpeita kasvihuonevihanneksia tai tuontitavaraa, eikä niiden maku välttämättä ilahduta.

Kylmällä ilmalla en välttämättä kaipaa lautaselleni kylmää ruokaa vaan paremmin maistuvat kypsennetyt vihannekset.

Oma superhelppo suosikkini on pikapaistetut kasvikset. Kurkistan jääkaappiin ja poimin sieltä porkkanan – niitä löytyy aina- lehtisellerinvarren, paprikanpuolikkaan ja pari lehtikaalinlehteä, palan parsakaalia tai pätkän kesäkurpitsaa. Sipulin nappaan korista työpöydältä, paitsi, jos olen kiireinen, silloin otan pakasteesta valmista sipulisilppua. Nostan pannun liedelle, lorautan siihen hiukan rypsiöljyä ja lisään sipulisilpun kuullottumaan. Sillä välin pilkon muut kasvikset ja heitän kaikki pannuun. Sekoittelen muutaman minuutin, maustan yrttiseoksella sekä ripauksella suolaa ja pippuria.

Pikapaistettuihin kasviksiin käytetään kaapista löytyvät tarvikkeet.

Lämpimän lisäkkeen tekemisen menee saman verran aikaa kuin salaatin kokoamiseen. Jos pilkkominen tuntuu työläältä, niin voi ostaa kaupasta rasian valmiiksi pilkottuja tuoreita kasviksia tai vaikka pakastevihannespussin. Pakasteistakin saa maukkaan lisäkkeen, öljytilkka ja yrttiseos tekevät ihmeitä. Oman maustehyllyni suosikkeja ovat Välimeren ja Provencen yrttiseos.

Kovin paljon pohdiskelua ei kannata uhrata sille, mikä on ravintopitoisin kasvis.

Vihannesten ja juuresten monipuolinen käyttö takaa myös elimistölle monipuolisesti ravintoaineita. Varsinkin kasvisruokailijan kannattaa panostaa lämpimiin kasviksiin, joista saa vaihtelua lautaselle. Samalla kertyy ravintoaineita reilummin, kun kasviksista kypsennettäessä haihtuu hiukan vettä ja niitä mahtuu lautaselle enemmän.

Tuoresalaatti puolestaan tuo väriä, houkuttelevuutta ja raikkautta aterialle.

Salaatillakin on siis oma paikkansa monipuolisessa ruokavaliossa. Tyypilliset salaattiainekset ovat hyvin vesipitoisia, joten ne myös keventävät ruokaa. Kevennys ei kuitenkaan aina ole tarpeen kasvisruokailijalle, varsinkaan vegaanille.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *